Giv et praj: Sådan passer vi på kommunen

Fortove og veje

Giv et praj

Du kan give et praj om huller i fortovet, en knækket flise, manglende brosten eller manglende dæksler.

Som udgangspunkt er det grundejeren selv, der skal sørge for hækken ikke går ud over fortovet samt fjerne ukrudt.

Det skal du selv

Det er dit eget ansvar, at både fortov, rendesten og nedløbsriste ud for din grund er renholdt.

Det er dit ansvar at følgende bliver gjort på det fortov, der er ud for din grund:

  • fjern ukrudt
  • fej asfalterede, brolagte eller flisebelagte arealer
  • fjern affald og andet, der er særligt forurenende eller til ulempe for færdslen
  • renhold rendestene og nedløbsriste, så vandet kan løbe frit hertil
På private fællesveje skal boligejer/grundejer renholde både fortovet og kørebanen/vejbanen. 

Du kan give et praj om huller i vejen, slaghuller i asfalten, knækkede fliser, oprevne brosted og manglende dæksler. Kommunen udbedrer kun på kommunale veje. 

Drejer det sig om en udbedringer på en privat fællesvej, gælder der nogle særlige regler for vedligehold. En privat fællesvej er en ikke offentlig vej, som bruges af flere ejendomme og er åben for offentlig trafik. Hvis du bor på en privat fællesvej, skal du sammen med de andre grundejere selv sørge for vedligeholdelse af vejen. Dette gælder både vejareal, fortov og rabat.

Læs mere om privat fællesvej

Giv et praj

Du kan give et praj om rydning af sne og is på offentlige veje og stier. Veje og stier bliver ryddet efter en prioritering - det kalder vi for vinterklasse.

Som grundejer har du ansvaret for, at der er sikker adgang til din ejendom for postbud, avisbud, skraldemanden, hjemmehjælpen og gæster.

Du skal selv huske, at:

Når du bor ud til offentlig vej med fortov, er dit ansvar at:

  • rydde dit fortov for sne hurtigst muligt efter snefald i tidsrummet 7-22.
  • salte eller gruse hurtigst muligt efter, at der er blevet glat i tidsrummet 7-22.
  • renholde kloakristen i vejkanten for sne, så smeltevandet kan løbe frit hertil.

Du står til ansvar for, hvis der ikke er ryddet sne eller saltet, og der sker en ulykke.

Find ofte stillede spørgsmål om snerydning her

Græs, træer og grønne områder

Du kan give et praj om lavt hængende grene, væltede træer og hvis større grene er knækket og faldet ned.

Frederikshavn Kommune står for drift og vedligehold af de ca. 5000 by- og vejtræer, der findes i kommunen. I kommunens driftsplan for bytræer, kan du læse om, hvordan by- og vejtræer vedligeholdes og driftes.

Driftsplan for byens træer 2023-2033

Det har du mulighed for selv

De kommunale træer har mange naboer, især i de større byer. Derfor får vi hvert år henvendelser fra borgere, der ønsker at fælde eller beskære et vejtræ. 

Ansøg om beskæring eller fældning af et træ

Hvis du ønsker at få fældet eller beskåret et vejtræ, skal du sende en ansøgning.

Du skal udfylde skemaet og sende det elektronisk til post@frederikshavn.dk.

Behandlingsfrist

Deadline for henvendelser er 1. april og 1. september. Sagerne behandles løbende.

Skovdrift 

Ejendomme, Park og Vej varetager driften af træerne i kommunes kommunale skove.

Læs mere om kommunens skove

Giv et praj

Du kan give et praj, hvis du opdager bjørneklo i naturen eller uhensigtsmæssigt langt græs og beplantning på kommunens grønne arealer. 

Sådan holdes grønne kommunale områder

Frederikshavn Kommune er som grundejer ansvarlig for driften og dermed græsklipningen på kommunale arealer som skoler, parker og offentlige parkeringspladser, samt langs det ca. 1000 kilometer lange kommunale vejnet og dertil hørende sideanlæg, rabatter og grøfter.

Mange vejrabatter, byparker og kommunale institutioner har fået et mere farverigt og levende udtryk ved at lade græsset gro og udså blomsterfrø. Tiltagene trækker naturen tættere på os alle og forbedrer leveforhold for dyr. 

Læs mere om biodiversitet i kommunen

Boligvej og græsrabatter 

Kommunen klipper græs i boligområder én gang om året. Hvis der er dårlig udsyn klippes græsset to gange årligt. 

Serviceniveau og principper for græsklipning i Frederikhavn Kommune 2023-2028

Det skal du selv

I byzonen er det grundejerens forpligtelse at holde sidearealet mellem fortov og tilstødende matrikel rent og pænt. Bor du ud til en rabat, må du gerne slå græsset udover de gang kommunen slår det. Du må også gerne hjælpe naboen, hvis de ønsker det.

Læs mere om, hvordan du skal holde dit fortov

Øvrige græsrabatter og ubebyggede kommunale grunde

Græsset ved øvrige vejrabatter og på ubebyggede kommunale grunde klippes to gange årligt. 

Det er kommunen der vedligeholder de offentlige vandløb. Der er lavet regler, også kaldet regulativer, for de enkelte vandløb. Regulativerne beskriver, hvordan vandløbet skal vedligeholdes. 

Vi laver hvert år en arbejdsplan for vedligeholdelsen af de offentlige vandløb. I planen kan du se, hvornår og hvordan vi vedligeholder de enkelte vandløb.

Skiltning

Giv et praj om ødelagt, forkert eller mangelfuld skiltning.

Hvis du skal sætte valgplakater op, er der fælles regler for hele landet.

Krav til ophængning, placering med videre er beskrevet i vejloven.

Retningslinjer for opsætning af plakater

Ansøgninger vedrørende kommuneveje eller statsveje sendes via Virk.dk.

Statsveje (Vejdirektoratet):
  • Rute E45 (Europavej)
  • Rute 40 Frederikshavn – Skagen (Havnepladsen, Skippergade, Skagensvej, Jerupvej, Ålbækvej, Frederikshavnsvej, Chr. X’s Vej, Oddevej, Fyrvej).
  • Rute 35 Hjørring – Frederikshavn (Hjørringvej, Nørregade).
Kommuneveje

Med disse regler giver Frederikshavn Kommune tilladelse til plakater på veje i Skagen,
Frederikshavn og Sæby, som er markeret på nedenstående bykort.

Størrelse og visuelle begrænsninger

Plakaterne må højst have en størrelse på 0,8 m2, og de skal være monteret på plader,
som kan anbringes på lysmaster.

Plakaterne må ikke kunne forveksles med officielle færdselstavler. Plakaterne må ikke
være belyste eller være lysreflekterende.

Vejstrækninger

Plakaterne må opsættes på nedenstående veje i byerne Sæby, Frederikshavn og Skagen. Kort kan ses i PDF-fil. Kommunen kan også give tilladelse til at opsætte plakater på større veje i andre byer.

Sæby

Ålborgvej, Frederikshavnsvej, Søndre Ringvej og Solsbækvej (syd for Søndre Ringvej).

Frederikshavn

Gærumvej, Koktvedvej, Søndergade (mellem Koktvedvej og Gærumvej), Rådhus Allé (fra Rute 35/40 til Rimmensgade), Rimmensgade (vest for Rådhus Allé), Rimmensgade (vest for Rådhus Allé), Rimmens Allé, Niels Juels Vej, Suderbovej, Knivholtvej og Vendsysselvej.

Skagen

Kattegatvej, Buttervej, Hans Baghs Vej, Vestre Strandvej, Skagavej og Højensvej.

Opsætning

  • Plakaterne må opsættes i lysmaster. Der skal tages de nødvendige hensyn, således at overfladebehandling på masterne ikke beskadiges. Plakater skal monteres med snor eller plastikstrips) – aldrig metaltråd. Plakaterne skal fastgøres forsvarligt.
  • Plakaterne må som udgangspunkt ikke monteres på vejinstallationer (teknikskabe, skilte osv.).
  • Plakaterne må ikke opsættes på eller i nærheden af officielle færdselstavler, så de dækker for tavlerne, og ikke nærmere end 20 meter fra signalregulerede kryds, rundkørsler og jernbaneoverskæringer. De må ikke forringe den fri oversigt.
  • Plakaterne må ikke anbringes nærmere end 1 meter til færdselsarealet. De må ikke være i midterrabat, og de skal sidde mindst 2,3 meter over fortov/cykelsti (plakatens underkant).
  • I nærheden af skoler har plakater koordineres med Frederikshavn Kommunes Trafiksikkerhedsudvalg, hvis tidsrummet falder sammen med skolestart.

Tidspunkt for opsætning og nedtagning

Plakaterne må tidligst opsættes 14 dage før arrangementet og skal nedtages senest dagen efter arrangementet.

Alt opsat materiale skal fjernes, når plakaterne nedtages.

Ansvar

Kommunen har ret til uden forudgående varsel at fjerne plakater på ejers regning, hvis de er til ulempe for færdslen. Fjernede plakater kan afhentes på kommunens materialgård indtil 1 uge efter tidsrummets udløb.

Plakaternes ejer har det fulde ansvar over for tredjeperson for plakaternes tilstedeværelse ved vejen. Fastsættelse af erstatning er et anliggende mellem skadelidte/forurettede og skadevolder (plakaternes ejer) efter dansk rets almindelige regler om erstatning (culpa reglen).

Ejeren af plakaterne er pligtig at holde kommunen skadesløs ved erstatningspådragende forhold, hvis kommunen ved en retssag eller på anden måde måtte blive indblandet i en erstatningssag. Ejeren af plakaterne kan ikke rejse krav mod kommunen eller Forsyningen, hvis plakaterne skulle lide skade ved forefaldende vejarbejde eller arbejde ved masterne.

Enhver udgift i forbindelse med plakaterne er vejmyndigheden og politiet uvedkommende.

Retsgrundlag

Opsætning af plakater kræver tilladelse efter lov om offentlige veje § 80, stk. 1 (LOV nr. 1520 af 27/12/2014).

Læs 'Retningslinjer for opsætning af plakater' i PDF

Gadelys ved kommunale veje og stier

Giv et praj hvis du opdager, fejl og mangler ved et gadelys. 

Forsyningen ejer og driver gadebelysningen og signalanlæggene på kommunale veje og stier i Frederikshavn Kommune, mens Vejdirektoratet står for de statslige veje.

Ser du en defekt gadebelysning på en statslig vej, kan du sende en mail til Vejdirektoratet på vd@vd.dk.

Lys ved offentlige arealer

Mangler der lys ved havnen eller ved andre kommunale områder? Så giv os et praj gennem app'en.

Indberet fejl på gadelys til Frederikshavn Forsyning

Reparationer, fejl og hærværk

Giv os et praj om hærværk eller ødelagt offentlig inventar. Det kan være skilte, gadelys, bænke, shelters, kommunale legepladser og bygninger.

Giv et praj hvis du ser en overfyldt eller ødelagt skraldespand. Det gælder også, hvis du ser affald på gader og veje samt efterladte cykler og køretøjer. 

Giv et praj hvis du oplever fejl eller mangler ved et lyssignal. Det kan være lyssignaler ved fodgængerovergange eller i vejkryds.

Alle praj sendes videre til Frederikshavn Forsyning. 

Giv et praj ved oversvømmende veje, parker og andre offentlige arealer samt tilstoppede afløb og afløbsriste.

Ved rørbrud eller fejl på ventiler vedrørende vandforsyningen skal du ringe til Frederikshavn Forsyning.