Formålet med markedsføringstilskuddet
- At synliggøre kommunen og tiltrække tilflyttere, virksomheder og turister
- At bidrage til, at kommunens borgere og virksomheder er stolte af kommunen
Hvem kan søge?
Markedsføringstilskuddet kan søges af eliteidrætsforeninger.
Bevilges eliteidrætsforeningen et markedsføringstilskud, vil der blive indgået en 1-årig kontrakt med den pågældende forening. Der tegnes ikke kontrakter med enkeltpersoner.
Ansøgningsfrist
Der er frist for ansøgning om markedsføringstilskud 1. maj hver år.
Behandling af indkomne ansøgninger
Det er Økonomiudvalget, der vurderer, om et tilskud har en markedsføringsmæssig værdi for Frederikshavn Kommune.
Den markedsføringsmæssige værdi for kommunen vurderes på baggrund af:
- elitesportsniveau og i forhold til i publikumsinteresse
- eksponering i medierne - primært i TV (hvor man kan se reklamer
på trøjer og bander), - samt omtale i radio, aviser og øvrige medier før, under og efter kampe/stævner.
Lovmæssig baggrund
Efter kommunalfuldmagten har kommunen lov til at varetage informationsmæssige opgaver, herunder gøre opmærksom på kommunens navn og eksistens, eksempelvis via elitesportsudøvere.
Det er afgørende for lovligheden af en sådan aftale, at der er tale om en gensidig bebyrdende aftale. Kommunen skal derfor sikre sig, at der ikke betales mere end det, ydelsen er værd. I modsat fald vil aftalen indebære en indirekte støtte til aftaleparten.
Det et krav, at kommunens køb af ydelsen til brug for promovering af kommunen ikke står i åbenbart misforhold med formålet. Der skal således være et formål med den markedsføring af kommunen, man ønsker at iværksætte, og dette formål skal kunne opfyldes med den konkrete sponsorkontrakt.