Sagsbehandlingsfrister

Retssikkerhedsloven

Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp, så hurtigt som muligt, med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Ifølge retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 skal kommuner skal, på de enkelte sagsområder, inden for det sociale område, fastsætte en frist for, hvor lang tid der går fra kommunen modtager en ansøgning og til afgørelsen er truffet. Hvis fristen ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår der kan forventes en afgørelse.

Afgørelse

Med afgørelse menes en hel eller delvis bevilling, eller et afslag på den ansøgte service/ydelse.

Sagsbehandlingstid

Sagsbehandlingstiden starter på det tidspunkt, hvor kommunen modtager en ansøgning og løber indtil afgørelsen er sendt til borgeren.

Overholdelse af sagsbehandlingstiden forudsætter, at eventuelle ansøgninger er udfyldt korrekt, at eventuelle ansøgningsfrister overholdes og at den dokumentation, der er påkrævet foreligger eller fremskaffes til tiden, når man fra kommunens side anmoder om det.

Fristerne er et udtryk for de generelle tidsfrister fra ansøgning til afgørelse. Dette betyder, at nogle sager vil kunne behandles hurtigere. Der kan dog også være elementer i de enkelte sagsforløb, der påvirker sagsbehandlingstiden, således at de generelle frister ikke kan overholdes i den specifikke situation. Det kan eksempelvis være særligt komplekse sager eller sager, hvor der skal indhentes erklæringer fra eksterne personer eller myndigheder.

Tidsfristerne gælder alene for, hvornår man kan forvente en afgørelse på ansøgningen. Bliver der tildelt en service eller en ydelse, kan det vare endnu et stykke tid, før ydelsen påbegyndes.

Se sagsbehandlingsfrister:

Kontakt

Marianne Lessèl

Afdelingsleder 
Politisk og administrativt sekretariat

Tlf. 98 45 61 00
Mail: mall@frederikshavn.dk